Kamerat
Järjestelmäkamerat
Digikamerat
Videokamerat
Actionkamerat
360-kamerat
Kojelautakamerat
Valvontakamerat
Web-kamerat
PTZ-kamerat
Objektiivit
Canon
Nikon
Fujifilm
Olympus / OM SYSTEM
Panasonic
Leica
Pentax
Samyang
Sigma
Sony
Tamron
Irix
Zeiss
Objektiiviadapterit
Laowa
NiSi
Sirui
Viltrox
Voigtlander
Loittorenkaat
Dronet
DJI Mavic
DJI Air
DJI Mini
DJI Avata
DJI Inspire
DJI FPV
Chasing Innovation
Parrot
Drone ohjelmistot
Kameratarvikkeet
Muistikortit
Akut ja laturit
Suotimet
Soviterenkaat
Vastavalosuojat
Linssisuojat
Etsimet ja etsintarvikkeet
Näytönsuojat
Kaapelit
Kaukolaukaisimet
Puhdistusvälineet
Kuvauskojut
Actionkamera tarvikkeet
Muut tarvikkeet
Varaosat
Kuvausvaatteet
Valaisu ja studio
Valaisupaketit
Led-valot
Salamalaitteet
Valonmuokkaimet
Valaisinjalustat
Kuvaustaustat ja teltat
Studiotarvikkeet
Efektikoneet
Video ja ääni
Audiotallentimet
Mikrofonit
Kuulokkeet
Monitorit
Äänimikserit
Videomikserit
Podcasting
Livestreamaus
Langaton videonsiirto
Tuotantolaitteet
Follow Focus
Mobiilikuvaus
Kiikarit ja kaukoputket
Kowa
Nikon
Swarovski
Canon-kiikarit
Leica kiikarit
Olympus
Steiner
Pentax kiikarit
Lastenkiikarit
Merikiikarit
Lintukiikarit
Kaukoputket
Tähtikaukoputket
Mikroskoopit
Lämpökamerat
Etäisyysmittarit
Digiscoping
Monokulaarit
Jalustat
Kolmijalat
Jalustapäät
Pikakiinnityslevyt
Vakaajat
Kahvat ja kehikot
Monopodit
Pöytäjalustat
Puhelinjalustat
Jalustat 360-kameroille
Sliderkiskot
Muut
Joby Gorillapod
3 Legged Thing
Manfrotto
Benro
Gitzo
Jalustatarvikkeet
SmallRig
Laukut ja hihnat
Kamerahihnat
Kameralaukut
Reput
Kamerakotelot
Kopterilaukut
Tarvikelaukut
Objektiivikotelot
Objektiivisuojat
Sadesuojat
Sisäosat
Vetolaukut
Lowepro
Peak Design
BW
Manfrotto
Shimoda
F-Stop
Gomatic
Filmikuvaus
Tulostus ja kuvankäsittely
Albumit ja kehykset
Kehykset
Valokuva-albumit
Kuvalaatikot
Canvastaulut
Kiinnitysvälineet
Kuvatuotteet
Käytetyt
Vinkkejä dronella kuvaamiseen - maisemakuvia DJ Mavic kuvauskopterilla
Olen aiemmin lentänyt DJI:n Phantom 3 Advanced dronella, johon olin erittäin tyytyväinen. Tarve DJI Mavic Prolle tuli ulkomaan kuvausreissujen takia, koska se on kooltaan niin paljon Phantomia pienempi, joten se mahtuu paremmin matkaan mukaan.
Itse käytössä Mavic Pro on ollut todella kätevä. Muihin malleihin verrattuna päivitysten tekeminen applikaatioon, ohjaimeen ja kopteriin on huomattavasti käyttäjäystävällisempää. Kaikki tapahtuu langattomalla verkolla DJI:n aplikaation avulla. Phantomissa päivitykset on tehtävä muistikortille tietokoneelta ladatulla päivitystiedostolla ja päivityksen edistymistä seurataan tulkitsemalla vilkkuvia valoja ja merkkiääniä. Mavic Pro puolestaan esittää kaiken ymmärrettävässä muodossa puhelimesi ruudulla.
"Mavicin propellit pystyy taitella kasaan ja koko dronesta tulee sokeripakettia pienempi."
Mavic Pro on kokonsa puolesta matkustamisystävällisempi, mutta myös sen muut ominaisuudet tekevät tästä mallista ylivoimaisen reissun päällä. Laukku on kevyt ja dronesta ei tarvitse irrottaa propelleja kuljetuksen ajaksi. Mavicin propellit pystyy taitella kasaan ja koko dronesta tulee sokeripakettia pienempi. Näin dronen lisäksi on helppo kantaa kuvauspaikalle myös muut tarvikkeet, koska drone ei vie repusta koko tilaa. Puolestaan lokaatiossa saa propellit kätevästi taiteltua takaisin esiin ja drone on käyttövalmis. Ohjain on myös kompaktin kokoinen ja taiteltavissa hyvin pieneen tilaan.
Lennettäessä Mavic Pro tuntuu Phantom 3 Advancedia vakaammalta. Mavic Pro on Phantomia uudempi malli ja sen huomaa pienissä asioissa. Tuntuu että kaikki sensorit, paikantimet ja vaikaimet ovat hieman parempia. Henkisesti tämä on valtava asia, kun uskaltaa luottaa enemmän droneensa. Tällöin pystyy paremmin keskittyä itse kuvaamiseen ja hyvän kuvakulman hakemiseen. Vakaampi lento helpottaa myös pehmeiden kamera-ajojen tekemistä videota kuvatessa.
Valokuvaaminen Mavicilla on hyvin vastaavanlaista kuin Phantomilla, joskin tietyt asiat osoittautuvat edukseen Mavicissa. Ohjaimeen välittyy HD-kuvaa dronesta ja osa lennon tiedoista näkyy ohjaimen näytöllä, jolloin puhelimen näytöllä voi pitää näkyvillä vain livekuvaa. Tarkka livekuva tekee valokuvaamisesta erittäin miellyttävää Mavicilla, kun näkee hyvin, mikä lopputulos tulee olemaan.
"Ennen kuin lähdet lentämään, tarkista kalustosi"
Mavic Prossa on jo suhteellisen pitkä lentoaika, mutta aina kun oikein innostut kuvaamaan, tuntuu akku hupenevan liian nopeasti. Eli tarkasta että akut ovat täynnä ja vara-akku on hyvä olla mukana. Itse olen hankkinut myös autolaturin, joka on ollut paljon käytössä. Autolaturi lataa akun yllättävän nopeasti ja viimeisimmillä kuvausreissuillani olen pärjännyt hyvin kahdella akulla ja autolaturilla.
Päivitysten tarve kannattaa tarkistaa jo kotona, jos et ole ollut hetkeen kuvailemassa. WiFi yhteydessä päivitysten tekeminen onnistuu nopeasti ja päivitysten jälkeen saatat haluta ladata akkusi täyteen – riippuen päivityksen koosta. Myös muistikortti on hyvä tarkistaa jo etukäteen. Kuvauspaikalla monesti saattaa olla hetki, jonka haluat ikuistaa ennen kuin valo muuttuu tai pilvet liikkuu. Tällöin harmittaa älyttömän paljon, kun olet lentänyt dronella hyvään paikkaan ja huomaat että muistikortti on täynnä tai sitä ei ole ollenkaan. Mavicissa onneksi näkyy ohjaimen näytöllä muistikortti kuvake, joka on jo kerran pelastanut tilanteen.
Mieti etukäteen hyvä paikka dronen lennättämiseen. Lentoaika on rajallinen ja et halua käyttää akkua dronella vaeltamiseen. Eli jos mahdollista, lähde lennättämään dronea läheltä sitä paikkaa mistä haluat ottavaa kuvan ja kun akku alkaa olemaan tyhjillään, on kiva jos drone ei ole kovin kaukana. Yhteys droneen on tietenkin aina parempi, mitä lähempänä olet dronea. Tosin Mavic Pron kanssa yhteys on pelittänyt täydellisesti maksimietäisyyksissä ja korkeuksissa. Läheltä kuvauspaikkaa lennättäessä sinun ja dronen väliin harvemmin tulee esteitä, jotka voisivat haitata näköyhteyttä droneen tai ohjaimen yhteyttä.
"Usko valmistajan ohjeita. Älä ota riskejä dronella."
Usko valmistajan ohjeita. Älä ota riskejä dronella - eli lennä turvallisen kaukana puista ja muista esteistä. Matalalla lennettäessä koita säilyttää näköyhteys droneen. Muutoin kannattaa dronen livenäkymällä tarkastella ympäristöä ja pitää livekuva lentosuuntaan. Esimerkiksi vuoristossa voi välillä tuntua, että lennät turvallisesti puiden yllä, mutta jyrkässä rinteessä voi takana olevat puut olla yllättävän korkealla. Eli älä tee sitä virhettä, että kameralla katsot alaspäin ja ohjaat dronea rinnettä/vuorta kohti. Jos haluat tehdä kamera-ajon esim. puiden välistä, kannattaa ajo tehdä ensiksi hitaasti. Tämän jälkeen palata samaa reittiä takaisin ja sitten vasta tehdä itse kuvausajo. Näin voit olla varma, että drone on oikein suunnattu.
Ota paljon kuvia ja videoita. Kun olet sommitellut kuvan, ota useampi kuva, muutamalla eri valotuksella. Kuvien välillä on hyvä vielä tarkentaa uusiksi. Pieneltä näytöltä on vaikea erottaa, onko tarkennus ollut juuri oikein ja onko esim. pieni tuulenpuuska täräyttänyt kuvaa.
Kevyt alivalotus on osoittautunut hyväksi tavaksi. Silloin saa hieman nopeamman suljinajan, jolloin kuvista tulee terävempiä ja tummemmista sävyistä on helpompi jälkikäsittelyssä kaivaa värejä esiin.
Jälkikäsittelyssä kannattaa muistaa editointiohjelmien linssinvääristyksien korjaustoiminnot. Dronejen pieni optiikka yleensä vääristää kuvaa. Joskus on hyvä vielä manuaalisesti litistää kuvaa, koska esim. vuoret ja rinteet loivenevat ylhäältäpäin laajakulmalla kuvattaessa.
Täältä löydät kaikki kuvauskopterimme
Kuvat ja teksti: Janni Laakso