Photokina 2018 - Kameraliikkeen messuraportti
Päivitys: Photokina 2022 on peruttu ja ilmeisesti tällä erää tämä vuoden 2018 tapahtuma oli viimeinen. Tässä artikkellissa pääset kameraliikkeen matkaan. Miltä näytti viimeisillä messuilla ja mihin loppui yli 70 vuoden ajan järjestetty tapahtuma.
Photokina on maailman suurin valokuvausalan messutapahtuma. Photokina järjestetään Kölnin jättimäisissä messuhalleissa kahden vuoden välein syyskuussa. Olemme koostaneet pienen raportin nähdyistä uutuuksista - nyt kun osa tuotteista on jo saapumassa liikkeemme hyllyille myyntiin. Kameroiden lisäksi paikalla on kaikkea kuviin liittyvää, isoja tulostimia, kehyksiä, 360-kameroita ja VR-laitteita, videokameroita sekä LED-valoja. Eli skaala on hyvinkin laaja.
Isoimman määrän julkisuutta saivat eri valmistajien peilittömät täyden kennokoon järjestelmäkamerat. Sonyn vanavedessä tuli julkistuksia isoilta valmistajilta Canon, Nikon ja Panasonic ja nämä uutuudet olivat ensimmäistä kertaa myös isomman yleisön kokeiltavana.
Suurin yllätys tuli Panasonicin toimesta, internetin huhusivuillakaan ei ollut juuri mitään ennakkotietoa uudesta kamerajärjestelmästä. Panasonic, Leica ja Sigma ilmoittivat yhteistyöstä ja yhteisestä objektiiviliitännästä. Panasonic ottaa täyden kennokoon kameroissa käyttöönsä Leican L-bajonetin ja myös Sigma alkaa valmistamaan objektiiveja tällä bajonetilla.
Periaatteessa Sigma alkaa valmistamaan kaikkia Art-sarjan osaa Sports sarjan objektiiveista tällä liitännällä, joten Panasonicin rungolle löytyy heti kymmeniä objektiiveja kun ensimmäiset rungot saapuvat myyntiin.
Kokeilemamme kamera oli puumalli ilman elektroniikkaa, ja viimeistely oli myös osin keskeneräinen mutta heti kävi selväksi että peilittömyys ei tarkoita pientä kokoa. Panasonicin runko oli reilua peilijärjestelmän kokoa (tyyliin Canon EOS 5D IV) ja myös objektiivien koosta huomaa, että haussa on huippuluokan kuvanlaatu eikä käsilaukkuun mahtuva järjestelmä.
Rungon kanssa esillä oli 24-105mm f4, 50mm f1.4 ja 70-200mm telezoom jonka valovoimaa ei paljastettu. Koosta päätellen veikkaamme että valovoima on lähempänä neljää.
Näillä näkymin Panasonic S1:n ja S1R:n toimitukset alkanevat vuoden 2019 alussa. S1 on 24 megapikselin runko ja S1R on korkeamman 47 megapikselin resoluution runko. Luultavasti jaottelu on hieman samanlainen kuin Sonylla, valokuvaajille paljon megapikseleitä ja hybridikuvaajille (valokuvia sekä videotuotantoja tekeville) kohtuullisemmat megapikselit ja huippuluokan video-ominaisuudet.
Luonnollisesti myös Leican objektiivit tulevat toimimaan Panasonicin runkojen kanssa. Panasonic on myös selkästi kertonut olevansa sitoutunut myös pienemmän kennon Micro Four Thirds -järjestelmiin.
Seuraavaksi Nikon
Nikonin vastaus peilittömäksi on uusi Z-sarja. Ensimmäisenä julkaistiin kolme objektiivia, adapteri ja kaksi runkoa. Tässä kuvissa on videokäyttöön paremmin sopiva 24 megapikselin Nikon Z6.
Kuvista näkee heti mitä valmistajat tavoittelevat uusilla objektiivikiinnityksillä ja peilittömyydellä. Jos ei muuta niin ainakin kenno on äärimmäisen helppoa puhdistaa tässä uudessa Nikonissa, bajonetti täyttää oikeastaan koko rungon korkeuden ja objektiivi tulee erittäin lähelle kennon tasoa.
Näistä uusien bajonettien aukoista tulikin heti millimetrikisa, nyt Sonylla on pienin ja Nikonilla isoin aukkoa. Tulevaisuus näyttää miten tämä näkyy, jos mitenkään, järjestelmien objektiivien laadussa. Nyt Nikonilta ei tullut F1.8 valovoimaisempaa objektiivia paitsi paperijulkistus joskus tulevasta manuaalitarkenteisesta Noct-Nikkor F0.95 objektiivista.
Uusi EOS R oli pääosassa Canonin isolla osastolla. Paikan päällä oli iso kasa runkoja ja RF-objektiiveja kokeiltavana. Nythän kamera on jo myymälän hyllyillä ja rungoa pääsee kokeilemaan omin käsin myös Mikkelin myymälässä.
Hämärä messuympäristö toimi hyvin kokeilupaikkana, varsinkin uudella RF 50mm F1.2 objektiivilla kamera tarkensi hallin pimeimpiin nurkkiin ongelmitta. Esillä oli hyvin laajasti valmistajan tuotteita, uudet 400mm ja 600mm supertelet oli nostettu parvekkeelle ja sieltä oli hyvä leikkiä luontokuvaajaa ja tähtäillä messuvieraita. Canonin osastolla hienointa oli miten kaikki hyvin tekniset ominaisuudet oli avattu kuvan tai demonstraation muodossa. Näki kätevästi omin silmin mitä speksilistoilla luetellut tekniset tiedot tarkoittavat oikeasti ja millaisen valokuvan tai videon ne mahdollistavat.
Läpileikkaus Canon EF 400mm F2.8 II ja III objektiiveista. Tästä kuvasta näkee hienosti miten linssielementit sijaitsevat objektiivin takaosassa. Käsiteltävyys on huomattavasti parempi uuden painopisteen myötä ja myös painoa on kilon verran vähemmän kuin vanhassa versiosassa.
Canonin automaattinen kennonpuhdistuskone, robottikäsi ottaa pudistuslasten ja kennon puhtaus varmistetaan ilmeisesti konenäön avulla. Huippukätevä masiina.
Monen kameravalmistajan osastolla oli ilmaisia puhdistuspalveluita, rungot ja objektiivit sai jättää tarkistettavaksi ja ne sai takaisin pikkutarkasti puhdistettuna.
Osastolla oli hauskasti esillä myös Canon ambassador-kuvaajien varusteita. Tässä suomalaisen Markus Varesvuon lintukuvausvälineistöä. Onneksi Markus sai rukkaset ja hattunsa takaisin ennen talvipakkasten tuloa.
Huhujen mukaan Canon ja Nikon julkistavat liukuporrasmallinsa ensi vuonna.
Uutuustuote Samyangilta. 10mm F3.5 laajakulmaobjektiivi täydelle kennolle. Ja tämä ei ole kalansilmä! Luvassa siis erittäin laajakulmainen polttoväli ilman vääristymiä. Verrattuna täyden kennon laajakulmazoomeihin tämä objektiivi on erittäin kompakti, kuten kuvasta näkyy.
Sopiikohan Samyang 10mm esim tämän Slikin edullisen ja erittäin fiksun seurantamoottorin kaveriksi tähtitaivaan kuvaamiseen? Slik Astra ECH-630 Astro on huippulaite, laite kiinnitetään jalustaan, tähdätään pohjantähteen, kamera kiinni ja laite päälle. Tällöin voit tehdä vaikka usean minuutin valotuksia tähtitaivaasta ja tähdet pysyvät terävänä koska kamera seuraa maapallon pyörivää liikettä.
Slikin osaston kameravalinta oli mielenkiintoinen, filmin resipookki-ilmiö voi pidentää valotusajat hyvinkin pitkiksi. Kannattaa ottaa eväät mukaan kuvausreissulle.
Zhiyun-Tech näytti messuilla useammankin uuden Gimbal-vakaajan. Cranen uusin versio on Crane 3 Lab on täysin uudelleen muotoiltu, kahvan ansiosta painopiste ei ole varren päässä ja erittäin tukevaa laitetta on nopea liikuttaa ja helppo kantaa. Kantokyky on huimat 4,5kg eli laite jaksaa kannattaa raskaammankin järjestelmäkameran ja objektiivin.
Alaosan kahva toimii myös kolmijalkana. Uuden muotoilun ansiosta vaaka-akseli ei enää peitä takanäyttöä sekä etsinkuvan siirto puhelimeen onnistuu myös langattomasta HD-tasoisena ja puhelimen kautta voi myös ohjata gimbaalin liikkeitä.
Crane 3 Lab tukee kahta ohjattavaa moottoria eri follow focuksen lisäksi laitteella voi säätää objektiivin zoomia. Kaikenkaikkiaan huima laite, ja hintakin on ominaisuuksiin nähden luultavasti erittäin edullinen.
Reissukuvaajalle julkistettiin toinen uutuus. Zhiyun-Tech Weebill Lab on samaan fiksuun suunnitteluun perustuva kompaktimpi vakaaja peilittömille järjestelmäkameroille. Kantavuus on 3kg ja laite menee erittäin fiksun kokoiseen kuljetuslaatikkoon ja mahtuu reppureissuille mukaan.
Kuvassa näkee hyvin miten painopiste on helpommin kannateltava kuin suorissa tankomallin laitteissa. Tätä on helppo käyttää pitkiäkin aikoja, ja mikä ettei, sillä akunkestokin on noin 10 tuntia.
Sonyn uutuuksia, 400mm F2.8 G Master ja 24mm F1.4 G master. Molemmat luokassaan erittäin kevyitä, Sony taitaa olla kevein 400mm F2.8 supertele mitä löytyy. Myös 24mm laajakulma on erittäin fiksun kokoinen.
Taustalla löytyy Sony-karkkeja ja salaiset muistiinpanot. Aiheena saattaa olla Sony A7S III speksit tai ehkåpä tulevat tarjouskampanjat.
Miltä 12390e näyttää yhdessä kädessä? Nämä modernit supertelet yllättää painollaan, tälläista jaksaa kantaa ja liikutella hankalissakin olosuhteissa. Myös nopeisiin liikkeisiin reagointi onnistuu pienentyneen massan ja jalustapannan kohdille tulevan painopisteen ansiosta.
Tekstit oli saksaksi niin joudumme arvailemaan mikä tämä on. Varmaankin jonkilainen muistikorttiterraario, jossa kortille tarjotaan leppoisat oltavat lämpimissä olosuhteissa ja tarjotaan sille paljon vettä ja myös kuntoiluvälineet.
FujiFilm X-T3 kuvattuna FujiFilm GFX 50R keskikoon digitaalikameralla.
FujiFilm GFX 50R kuvattuna FujiFilm X-T3 kameralla.
Ja molemman vierekkäin. Kameroiden kennokoko ja hinta on hyvinkin erilaiset mutta käytettävyys on taattua Fujilaatua molemmissa. Kontrollit ovat molemmissa samalla tavalla kätevästi esillä. GFX 50R on periaatteessa nyt erittäin suora Texas Leica -versio X-Pro2:sta.
Jo nopea kokeilu jätti hyvän ensivaikutelman, voi olla että kohta näitä kameroita myydään myös kehäkolmosen ulkopuolella.
Fujin osastolla oli myös iso alue täynnä Magnum Photos kuvatoimiston kuvaajien teoksia. Tästä iso plussa Fujille. Kuvat eivät myöskään olleen todellakaan niitä perinteisiä pikkunättejä matka ja muotokuvia vaan esillä oli esimerkiksi Antoine D’Agatan rujompaa ilmaisua.
Salamoihin lisätarvikkeita valmistavan Magmodin uutuus. Heijastimeen saa nopeasti kiinnitettyä magneetin kanssa yksi tai kaksi käsisalamaa. Tässä isoille studiovaloille keikkakäyttöön sopiva vaihtoehto? Setti menee nopeasti kasaan ja mukana tulee myös kuljetuslaukku. Magmodin muiden tuotteiden tapaan erittäin laadukkaasti valmistettua vermettä.
Nisin graduaalinen ND-levysuodin ja pidike … kännykälle. Tämä oli ehkä yllättävä uutuus, mutta muuten tuntuu, että suotimia käytetään nykyään maisemakuvauksessa liiankin vähän. Lightroom on kätevä mutta hyvällä suodinsarjalla saa jo kuvausvaiheessa paljon aikaiseksi.
Levysuotimet ovat käteviä hidastempoisemmassa kuvaamisessa, sama laadukas setti käy kaikille objektiiveille ja perinteiset ruuvattavat suotimet eivät välttämättä sovi laajakulmaobjektiiveihin kaareutuvan etulinssin vuoksi.
Seuraavaksi yksi Kameraliikkeen suosikkibrandeista: Peak Design
Esillä oli kaikki tuotteet, olkalaukut, Slide-hihnat ja Capture-sarjan tuotteet. Lisäksi uudet Travel sarjan reput ja kaikki sarjaan kuuluvat kameraosiot ja vähän eksoottisemmat varusteet kuten kenkäpussit oli pengottavissa ja kasattavissa.
Mielenkiintoisin asia oli kuitenkin Peak Designin uusi projekti, josta tässä vaiheessa ei saa kirjoittaa mitään mutta ensi vuonna nähdään uusi yllättä aluevaltaus! (Muok. ja kyseessä oli Peak Design Travel Tripod jalusta, joka on nyt julkistettu)
Haastajan osastolta pääsimmekin perinteisen reppuvalmistajan eli Lowepron messunurkkaukseen. Esillä hyvät vanhat mallit päivitettynä ja pari uutuutta.
Tässä musta Freeline-reppu on hieman lytättynä ja hihnat repsottavat mutta itse reppu on hieno ja fiksusti suunniteltu. Kameraosion on irroitettava ja sen saa taitettua pieneen kasaan jos reppua ei tarvi jakaa osioihin kameroita ja objektiiveja varten.
Tästä reppua katsellessa huomautimme paikalla olleelle Lowepron suunnittelijalle että uusi muotoilu muistuttaa hieman Peak Designia. Saimmekin kuulla tarinan siitä miten Peak Design oli käynyt tutustumassa Lowepron suunnittelijoihin alkuperäisen Sliden ja Capturen aikoihin ja puhetta oli reppujen suunnittelemisesta. Peak Design päätti kuitenkin toteuttaa Everydayn laukut ja reput itse. Tarinassa ei ollut kuitenkaan ollekaan katkeruutta, molemmat yritykset arvostavat laadukkaita tuotteita ja hyvää suunnittelu.
Tämä ei ole isoisän perintözenit vaan täyden kennokoon digitaalinen mittaetsinkamera M-bajonetilla. Tämä demokappale kävi ja kukkui.
Ja objektiivina 35mm F1 (kyllä, F1) Made in Russia Zenitar. Ehkäpä näitä löytyy kirpputoreilta ja kellareista vuonna 2089.
Valmistajien lisäksi Photokinassa on paljon pieniä toimijoita ja erikoituneita yrityksiä. Usein puhutaan mikä merkitys messuilla kuten Photokina, IFA tai kotimainen Kuva & Kamera on enää nykyaikana kun erittäin kattavat tiedot ja kokemukset uutuuksista saa netin kautta tuoreeltaan.
Oma viehätyksensä on kuitenkin päästä ihan kosketusetäisyydelle uutuuksien kanssa ja ammattipiireissä messujen aikana järjestetään paljon tapaamisia ja kätevästi näkee koko alan taustalla pyörivät ihmiset. Ja harvoin pääsee kuvaamaan esimerkiksi Sigma 200-500mm objektiivilla.
Okei, tässä oli paljon elektronisia etsimiä ja megapikseleitä mutta missä on ne oikeat kamerat?
Sitten vielä alakerran hämäristä pikkukojuista ämpärillinen varaosia minilabbikseen ja kotimatkalle.
Näillä näkymin tämä Photokina on viimeinen perinteiseen aikaan syksyllä järjestetty sekä kuluttajille ja ammattilaisilla suunnattu tapahtuma. Tapahtuman siirtyy luultavasti kevääseen ja voi olla suunnattu lähinnä keskieuroopan myyjille ja yrityksille. Mikä on myös harmi, varsinkin jos esillä olevat viritykset, kuten jättiläismäinen katossa roikkuva värikkäistä tekokukista tehty lisko vaihtuu vain takahuoneiden powerpoint-palavereihin.