sony_a9_iii_huipputeknologiaa_jaarata_driftauksen_taltioimisee-065e0956e8bf36.jpg

Sony A9 III - Huipputeknologiaa Jäärata-Driftauksen Taltioimiseen

Kameraliike.fi
Kameraliike.fiKameraliike
Julkaistu 29.02.2024 (Päivitetty 04.07.2024)
Porsche kuvaaja Daniel Laaksonen sai ainutlaatuisen tilaisuuden testata Sonyn uusinta A9 Mark III -järjestelmäkameraa erikoisessa ympäristössä: Porsche Ice Experience -tapahtumassa.

Arvostelussa Sony A9 III - Huipputeknologiaa Jäärata-Driftauksen Taltioimiseen

Porsche Ice Experience

Porsche kuvaaja Daniel Laaksonen sai ainutlaatuisen tilaisuuden testata Sonyn uusinta A9 Mark III -järjestelmäkameraa erikoisessa ympäristössä: Porsche Ice Experience -tapahtumassa. Levillä järjestettävä tapahtuma tarjosi täydellisen näyttämön testata kameran kykyjä ääriolosuhteissa, jossa nopeat autot ja vaativa valaistus loivat koettelevan ympäristön kameralle. Käytössä oli lisäksi Sonyn 300mm GM ja 16–35mm GM2 -objektiivit, jotka täydensivät kokonaisuutta.

Ominaisuudet ja käyttökokemus

Sony A9 III:n lupaus supernopeasta sarjakuvauksesta, äänettömyydestä ja täysin virheettömästä kuvanlaadusta herätti suuret odotukset, jotka eivät jättäneet kylmäksi. Kameran kyky tallentaa 120 kuvaa sekunnissa automaattitarkennuksella ja täysikokoisilla RAW-tiedostoilla oli hämmästyttävä.

Speed Boost -toiminto epäilytti minua ennakkoon, miten se vaikuttaa laatuun tai onko se jostain pois. Kuitenkin en huomannut toimintoa käyttäessä vaikutetta laatuun tai automaattitarkennuksen onnistumiseen. Myös Boost-painikkeen sijainti rungossa oli todella helppo käyttää hanskojen ollessa kädessä. Yleisesti Boost-ominaisuus yhdistettynä kameran automaattitarkennukseen osoittautui erittäin onnistuneeksi driftaavien Porschejen kuvaamisessa, jotka lähestyivät sivuttaisliikkeellä ja nostivat ilmaan paljon lunta ja loskaa.

Porsche Ice Experience

Vaikka jokainen kuva ei ollut osunut, suurin osa kuvista oli erittäin tarkkoja, mikä on merkittävä saavutus ottaen huomioon kuvien suuren määrän. Olen tottunut kuvaamaan Sonyn A1:llä, jonka automaattitarkennus on myös erittäin hyvä ja johon voin luottaa haastavissa ja vaikeasti toistettavissa tilanteissa. Tällä kertaa käytin A1:ssä 70–200 GM2 -objektiivia ja kameroita rinnakkain käyttäessä huomasin, kuinka prosentuaalisesti isompi määrä kuvia on onnistunut tarkennuksen osalta A9 III:n kanssa. A1:n kuvien valtavan resoluution ansiosta, sillä otetut kuvat antavat merkittävän mahdollisuuden kropata kuvia editointivaiheessa, kun taas Lightroomissa huomasi, ettei A9 III:n kohdalla tule laskea saman leikkausmahdollisuuden varaan kuvatessa.

A9 III:n nopeuden ja tarkkuuden yhdistelmä mahdollisti uskomattoman tarkan hetkien vangitsemisen, joskin 120 kuvaa sekunnissa vauhti tuottaa valtavan määrän kuvia, mistä päätyy valitsemaan toimitettavia kuvia sitten pienien erojen väliltä. Kamera pystyy tekemään 120 tarkennuslaskentaa sekunnissa, joka vastaa myös enimmäismäärää kuvia sekunnissa. Jääradalla auton mennessä ohi ja nostaessa lunta taakseen, oli tarkennuksella luonnollisesti haasteellista löytää oikea tarkennuspiste lumen läpi, mutta suhteellisen nopeasti tarkennus palautui autoon suurimpien lumipeitteiden poistuttua kuvasta. A1:llä otetuista kuvista huomasi, kuinka paljon A9 III:n tarkennus on kehittynyt parin vuoden välillä.

Porsche Ice Experience

A1:een nähden ergonomia kameran kanssa on päivittynyt, erityisesti laukaisimen käyttö on huomattavasti miellyttävämpää, sillä laukaisinpainikkeen alue on miellyttävämmin muotoiltu ja helpompi käyttää. Myös kameraan suunnitellussa VG-C5-pystykahvassa oli vastaavaa ergonominen lähestyminen ja käden kääntäessä pystykahvaan, oli painikkeet helposti löydettävissä. Olin hieman jopa yllättynyt, että Boost-painike oli lisätty myös pystykahvaan. Tämä implementaatio helpotti erityisesti tekemään sosiaalista mediaa varten tulevia pystykuvia. Monesti liikettä on vaikeampi seurata tasaisesti, kun kamera on käännetty 90 astetta ja painikkeiden käyttö aiheuttaa helposti liikettä pystysuunnassa, mikä voi pilata pannauksen. Sen lisäksi monesti ratakuvauksessa tilanteet ovat ainutlaatuisia, käytännössä tälläkin kertaan 911 Dakaria radalla kuvatessa auto ohitti minut vain neljä kertaa ja tästä syystä on todella tärkeää, että kuvat onnistuvat mahdollisimman usein.

Porsche Ice Experience

Teknologia ja innovaatiot

Ennakkoon osasin odottaa A9 III:n teknologioilta paljon. Kamera vie kennoteknologian uudelle tasolle Global Shutter -kennon ansiosta, mikä eliminoi rolling shutter -häiriöt. Tämä on etenkin radalla kuvatessa aiheuttanut paljon muotojen venymistä, jos mekaanista suljinta ei ole käyttänyt.

Erittäin tehokas sisäinen kuvanvakaaja, nopea ja tarkka automaattitarkennus sekä AI-prosessori lupaavat luoda kamerasta erinomaisen pohjan niin luonto-, urheilu- kuin videokuvaajillekin. Mielestäni tämän suhteen kamera lunasti lupauksen yksiselitteisesti. Kameran kyky tallentaa pre-capture-kuvia ennen laukaisimen painamista on merkittävä etu tilanteissa, joissa jokainen sekunti ratkaisee. Kyseinen toiminto mahdollistaa esimerkiksi sen, että saatat huomata jotain tapahtuvan ja kuvaaminen alkaa jo ennen kuin kerkät painamaan laukaisimen pohjaan. Itse koen, että nopeatempoisessa moottoriurheilukuvauksessa tästä ominaisuudesta on erittäin suuri hyöty.

Porsche Ice Experience

Videokuvaus

Videokuvaajille A9 III lupaa tarjota laajan valikoiman ominaisuuksia, kuten 4K 120P -videokuvaus ilman rajausta, 10bit 4:2:2-tallennus ja S-Cinetone-värimaailma. Samalla Global Shutter -tekniikka takaa, että videokuvaus on vapaa rolling shutter -efekteistä, mikä on suuri etu dynaamisissa kuvaustilanteissa. Käytän videokuvaamiseen Sonyn FX3 -kameraa ja arvostan muissa kameroissa erityisesti, että tarvittaessa niiden videokuva on samankaltaista ja pystyn käyttämään niitä saumattomasti ristiin.

Itse videokuvan laatuun en ota kantaa erityisesti, sillä se vastaa paljolti A1:n ja FX3:n kuvaa yleisellä tasolla. Sen sijaan erityisesti huomiota herätti videokuvan vakautus. Menin kameran kanssa Porschen ajokouluttajan kyytiin, joka kiersi slalom-rataa 911 Turbo S -mallilla. Kokeilin ottaa videokuvaa kuljettajan olan yli kuvan keskittyessä ohjaamoon samalla kun kuljettaja vaihtaa kumpi kylki edellä kierretään rataa. Jälkikäteen hämmästelin, kuinka vakaata videokuva oli ja erityisesti, miten 4K120p kuvan hidastamisen jälkeen liike näytti erittäin tasaiselta, vaikka todellisuudessa g-voimissa oli merkittäviä suunnanvaihdoksia.

Porsche Ice Experience

Yhteenveto

Sony A9 III ei ainoastaan vastannut odotuksiani vaan ylitti ne monilla alueilla, vaikka en alkuun odottanutkaan kameralta suurta hyötyä A1:een nähden. Sen kyky taltioida nopeaa toimintaa, yhdistettynä erinomaiseen kuvanlaatuun ja käyttäjäystävällisiin ominaisuuksiin, tekee siitä ihanteellisen työkalun vaativaan ammattikäyttöön moottoriradoilla. Kameran monipuolisuus ja suorituskyky Porsche Ice Experience -tapahtumassa vakuuttivat minut siitä, että Sony on jälleen tehnyt jotain, mikä kolahtaa erinomaisesti omaan tarpeeseen autourheilun parissa.

Tulen todennäköisesti hankkimaan kyseisen kameran Porsche Sprint Challenge North European Zone -kilpasarjassa kuvaamiseen sen erinomaisen soveltuvuuden ratakuvaamiseen. Staattisten kuvien osalta kuitenkin käytän jatkossakin A1:tä, sillä koen isomman resoluution tuoman leikkausmahdollisuuden erittäin vakiintuneeksi osaksi omaa työtapaani.

Daniel Laaksonen
Porsche Finland kuvaaja

Instagram: @dalaakso

[tuotekaruselli: 25800, 14408, 25799, 24619]

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Aiheeseen liittyvät artikkelit

article image
Järjestelmäkameran hankinta aloittelijalle - 6 kohtaa helpottamaan hankintaa
article image
Arvostelussa Sony A9 III - Huipputeknologiaa jäärata-driftauksen taltioimiseen
article image
Kokemuksia Canon EOS 1DX Mk III vs Canon EOS R5 rungoista
article image
Fujifilm Instax kameran valintaopas
015 211 540
Avoinna myymälän aukioloaikoina
ma-pe 9-17 ja la 10-14
asiakaspalvelu@kameraliike.fi
Vastaamme asiakaspalvelun viesteihin viimeistään 24 h kuluessa
Mikkelin valokuvausliike Oy
Porrassalmenkatu 21 50100 Mikkeli
Payment methods
Muuta evästeasetuksia