100665f10297dcb5.webp

Tuotekuvaus - vinkit aloittelijalle

Heidi Makkonen
Heidi Makkonen@kala_slowphotography
Julkaistu 04.06.2024 (Päivitetty 16.07.2024)
Tuotekuvaus on yksinkertaisimmillaan helppoa, kun kyseessä on keskikokoiset ja helpot kuvauskohteet. Tuotekuvausta pystyy myös esimerkiksi pienyrittäjä tekemään itse ja tämä on monissa tapauksissa jopa kustannustehokasta.

Merkittävästi suuremmat tai pienemmät kohteet sekä kiiltävät pinnat ovatkin sitten asia erikseen ja näiden kuvaaminen vaatii useimmiten ammattivalokuvaajan osaamisen. 

Koostimme vinkit aloittelijalle, miten ja millaisilla laitteilla pääset alkuun, vaikka kokemusta tuotekuvauksesta ei liiemmin ole. 

Tuotekuvaus lightboxin avulla

Kuvatessasi tuotteita esimerkiksi kännykän avulla, voit monesti kohdata ongelman, että lopputulos ei miellytä sinua. Tausta voi näyttää sekavalta, tuotteet eivät erotu taustasta, tuotteen varjot voivat näyttää hyvinkin epämiellyttäviltä tai kuvat jäävät aivan liian tummiksi, jotta niitä voisi käyttää markkinoinnissa.

Lightbox on nimensä mukaisesti laatikko, jossa on sisäänrakennetut led-valot eli se on ministudio tuotekuvaukseen.

Mikä on lightbox?

Lightbox on kuution muotoinen kevyestä muovista valmistettu laatikko, jossa sen seinät sekä katto ovat valkoiset. Osassa lightboxeja on myös sisäänrakennettu valaistus. Eli käytännössä lightbox on minikokoinen tuotekuvausstudio. 

Lightboxeja on myynnissä erikokoisia, pienemmät sopivat pienille tuotteille ja suuremmissa mahtuu jopa 60 cm korkeat tuotteet kuvattavaksi. 

Laatikon valkoiset seinät heijastavat valoa ja näin valo levittäytyy tasaisesti tuotteen ympärille. Lightboxin avulla tuotekuvasi tulevat tasaisesti valaistuksi, saat rumat varjot hallintaan sekä ongelma sekavan taustan kanssa on myös selätetty. Lightboxilla kuvatut tuotekuvat sopivat mainiosti esimerkiksi verkkokaupassa käytettäväksi. 

Tuotekuvat voi kuvata joko puhelimen omalla kameralla tai muulla kameralla, jota osaat käyttää.  Muista, että et käytä kameralaitteen sisäänrakennettua salamaa kuvauksessa vaan ainoastaan lightboxin sisäänrakennettua valoa.

Tarvitset: 

  • Lightboxin
  • Kameran, jota osaat käyttää (kännykkä, pokkarikameran järjestelmäkamera)
  • Jalustan. Matkapuhelimille on olemassa pieniä jalustoja, joihin on olemassa matkapuhelinsovitteet. 


Aloittelija pääsee Lightboxin kanssa hyvin alkuun tuotekuvauksessa. Kuvanlaadullisesti ero on kuitenkin selkeä studio-olosuhteissa kuvattuun tuotekuvaan.

Näin homma toimii: 

  • Kasaa lightbox 
  • Kiinnitä johto laatikkoon ja yhdistä se verkkovirtaan. —> valot syttyvät
  • Laita kuvattava tuote laatikkoon
  • Tärähtämisen välttämiseksi, laita puhelin tai kamera jalustalle. 
  • Jos kuvaat puhelimella, tarkenna ja mittaa valotus napauttamalla kuvattavaa kohdetta. Tarkista että valotus miellyttää silmää. Kameralla kuvatessasi säädä kameran aukko ja valotusaika sekä iso-herkkyys niin, että valotus on optimaalinen.  
  • Sommittele kuva niin, että tuote on keskellä. Päätä kuvakulma, josta haluat tuotteesi kuvata ja säilytä tämä samana tuotteesta toiseen, jotta tuotekuvat säilyvät yhtenäisinä. 


Useimmiten tuotteet kuvataan matalalta pöydän tasolta ja etiketti on suunnattu suoraan kameraa kohti. Jätä tilaa tuotteen ympärille, jolloin sen rajaaminen esimerkiksi neliön muotoon onnistuu luontevasti. 


Lightboxilla kuvatut kuvat eivät yllä laadullisesti studiokuvan tasolle, vaikka järjestelmäkameralla sen kuvaisi. Alla olevassa kuvassa näkyy lightboxin ja studiokuvan välinen ero, molemmat on kuvattu järjestelmäkameralla. Ero syntyy puhtaasti valaistuksen eroista. Joka tapauksessa lightbox on oivallinen työkalu yrittäjälle, joka haluaa kuvata omat tuotekuvat kustannustehokkaasti ja omassa rytmissä. 

Tuotekuvaus luonnonvalolla

Tuotekuvaus luonnonvalolla on yksinkertainen ja helppo lähtökohta aloittaa tuotteiden kuvaaminen.  Luonnonvalo on ilmaista, joskin kovin oikukasta ja epätasalaatuista. Ongelmat nousevat viimeistään esiin siinä vaiheessa mikäli samaa kuvatyyliä täytyisi toistaa useita kertoja peräkkäin ja kuvien tulisi näyttää esimerkiksi verkkokaupassa samanlaisilta toisiinsa nähden. Tällöin ollaan lähestulkoon mahdottoman tehtävän edessä. 


Sen sijaan luonnonvalo on mainio työkalu, jos kuvaa tuotteita esimerkiksi some-viestintää varten ja tällöin vaihtelevuus niin kuvakulmissa, valossa tai sen sävyssä on myönteinenkin juttu.  


Jos kaipaat tuotekuviisi hieman erilaista lähestymistapaa, voi seuraavista vinkeistä olla sinulle iloa tai saat inspiraatiota lähteä toteuttamaan omia tuotekuvia.

Tarvitset: 


  • Kuvaustaustan esim. Kartonkitaustat, askartelukartonkia, kangasta, seinä tms.
  • Valoa pehmentävän diffuusiokankaan tai valoverhon (heijastimien sisin osa on tällaista diffuusiomateriaalia)
  • Jalustan (pieni puhelinjalusta tai suurempi kolmijalka) 
  • Puhelimelle puhelin adapteri, jonka saa jalustaan kiinni
  • Heijastin, esim. Godoxin heijastin setti tai valkoinen A4-paperiarkki. 
  • Kamera (kännykkä tai pokkari tai järjestelmäkamera) 
  • Gaffer-teippiä taustojen teippaukseen (valinnainen) . Lyhytaikaisesti käyettynä gaffer-teippi irtoaa hyvin kiinnityspinnalta.  



Kuvauspaikan valmistelu 

Valmistele kuvauspaikka lähelle ikkunaa. Kiinnitä taustakartonki  esimerkiksi seinään kiinni, teippaa se pöytään, mikäli kuvaat suoraan ylhäältä päin. Esimerkkikuvissa olemme käyttäneet gaffer-teippiä taustan teippaukseen telineelle. Laita valoa pehmentävä diffuusiokangas tai esimerkiksi valoverho kuvauspisteen ja ikkunan väliin.  Näissä kuvissa diffuusiokangas on tuettu kukkalautaan ja viereiseen jalustaan. Valoverhon saa helposti ikkunaan roikkumaan esimerkiksi verhotankoon ripustamalla muutaman verhonipsun avulla. 

Tuotteiden toiselle puolelle eli varjopuolelle, laita pieni valkoinen heijastin pystyyn avaamaan varjoja tai jos koet, että varjot ovat valjut, voit laittaa varjo puolelle mustaa syventämään varjoja. Heijastin / varjostin voi olla myös esimerkiksi valkoinen/musta paperiarkki tai kartonki. Mikäli haluat enemmän terävyyttä / valoa varjopuolelle, laita sinne hopeapintainen heijastin. Jos on isompi tuote, tarvitset suurempaa heijastavaa/varjostavaa pintaa.


Tuotteiden asettelu / sommittelu

Mikäli haluat kuvata roikkuvia kohteita, esimerkiksi korviksia, voit ripustaa ne esimerkiksi puiseen grillitikkuun, joka on tuettu kahden lasin väliin, jos haluat tuotteet roikkumaan näkymättömästi kalastus siima voisi olla ratkaisu tällaiseen tai venytä mielikuvitusta.  Jos haluat kuvata tuotteita ylhäältä päin, kiinnitä kamera puomillseen jalustaan tai kuvaa käsivaralta. 

Ennen kuvan ottamista, sommittele se, tällöin jalustasta on apua, kun voit kameran näytöltä kurkistaa, miltä sommittelu näyttää ja haluatko korjata jotain sommittelussa. 

Sommittelun apuna voit käyttää kamerasta löytyviä apuviivoja (kultainen leikkaus). Risteyskohdat kultaisessa leikkauksessa ovat ne kohdat, joihin silmä hakeutuu ensimmäiseksi kuvaa katsottaessa. Mutta esimerkiksi usein verkkokaupassa keskeissommittelusta on hyötyä ja tuotteen ympärille kannattaa jättää tilaa. Useimmiten verkkokaupan tuotekuvat ovat neliönmuotoisia. 

Mikäli kuvaat tuotteita järjestelmäkameralla ja laitteen käyttö on sinulla hallussa ja haluat panostaa kuvausoptiikkaan, niin suosittelemme tällöin macro-objektiivin hankintaa tai toinen vaihtoehto on objektiivi, jonka polttoväli on 50-100 mm. 

Kamera kannattaa pitää jalustalla kuvauksen aikana tärähtämisen välttämiseksi.

Kameran asetukset manuaalisäädöillä

Aukko: f8 (suurille tuotteille), f11 (keskikokoisille tuotteille), f16 pienille tuotteille

Valkotasapaino: Aseta valkotasapaino automaatille, valon sävyt muuttuvat pitkin kuvausta, mutta säädä nämä kohdalleen jälkikäsittelyssä.

ISO-herkkyys 100. Valotuksen kompensointi + 1-2 ja valotuksen mittaus keskipisteen mukaan.

Kuvaustila: A / Aperture Priority 

Valotusaika menee näillä asetuksilla suht lyhyeksi, joten on oleellista että kamera on jalustalla. Ennen kameran laukaisua laita siihen vitka eli pieni viive laukaisuun, vitka voi olla 5-10 sekuntia. Vitkan aikana kamerassa mahdollisesti ollut käden kosketuksesta aiheutunut liike on pysähtynyt ja kuva valottuu tarkkana.

Kuvauksen aikana seuraa histogrammia, jos tavoittelet puhtaan valkoista taustaa, voi histogrammin oikea reuna tehdä korkean piikin, jos taas toivot, että taustasta löytyy yksityiskohtia, ei silloin taustaa kannata polttaa puhki. Ja tässä on myös riskinä, että tuotteen yksityiskohtia ylivalottuu, mikä ei ole toivottavaa. 

Muistaa kuvatessa, että tuotteet erottuvat taustasta. 

Iloa kuvaushetkiin!



Kameralla ja matkapuhelimella pystyy toteuttamaan hyvin samankaltaista kuvaa esim. verkkosivuille. Tällaisessa käytössä matkapuhelimen tuottama kuva on oikein käyttökelpoista.
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Aiheeseen liittyvät artikkelit

article image
Valonmuokkaimet
article image
Salamaopas 6: Valaisukaluston hankinta
article image
Salamaopas 5: Valon mittaaminen
article image
Salamaopas 4: Välähdysaika
015 211 540
Avoinna myymälän aukioloaikoina
ma-pe 9-17 ja la 10-14
asiakaspalvelu@kameraliike.fi
Vastaamme asiakaspalvelun viesteihin viimeistään 24 h kuluessa
Mikkelin valokuvausliike Oy
Porrassalmenkatu 21 50100 Mikkeli
Payment methods
Muuta evästeasetuksia