11166b47ae1b991b.webp

Valonmuokkaimet

Heidi Makkonen
Heidi Makkonen@kala_slowphotography
Julkaistu 25.06.2024 (Päivitetty 08.08.2024)
Valonmuokkaimet ovat valokuvaajille tärkeitä työkaluja valon muokkaamiseksi, pehmentämiseksi, hajottamiseksi tai manipuloimiseksi, jotta kuvaan saadaan haluttu tunnelma tai ilme.

Valokuvaajalla on valittavissa melkoinen määrä erilaisia vaihtoehtoja valonmuokkaimiksi. On softboxia, beauty dishiä, snoottia, sateenvarjoja jne. Valonmuokkaimet eivät ole mallia yksi sopii kaikkeen, vaan niissä on omia erityisominaisuuksia, kuten valon luonne, valon suunnattavuus. Tämän vuoksi osa muokkamista käy erityisen hyvin tiettyyn käyttötarkoitukseen. 


Yleisiä valonmuokkaimia ovat mm:


  • Softboxit: Nämä ovat kankaasta valmistettuja laatikoita, joiden etupuolella on diffusoivaa materiaalia. Tämän tarkoituksena on pehmentää ja hajottaa valoa sekä vähentää voimakkaita varjoja.


  • Sateenvarjot: Heijastavia tai läpivalaisevia sateenvarjoja voidaan käyttää valon heijastamiseen tai läpivalaisuun, jolloin saadaan aikaan pehmeämpi ja tasaisempi valaistus.


  • Snootit: Snootti on kartion muotoinen yleensä metallista valmistettu valonmuokkain, joka kaventaa valonsädettä ja tuottaa suunnattua valoa kapealla valokeilalla.


  • Beauty Dish: on matala, kulhonmuotoinen metallinen heijastin, jotka tuottaa pehmeää ja tasaista valoa. 


  • Ladon ovet: Heijastinkupuun kiinnitettävät säädettävät ovet, joilla voidaan manipuloida valon suuntaa ja muotoa.




Valonmuokkaimen bajonettikiinnitys

Salamavalon edessä on vakioidut kiinnikkeet valonmuokkaimille eli bajonettikiinnikkeet. Bajonettikiinnitys on suunniteltu mahdollistamaan valonmuokkaimien nopea ja turvallinen kiinnittäminen ja irrottaminen ilman työkaluja. 


Salaman bajonettikiinnityksessä on metallirenkaaseen tehtyjä uria ja kielekkeitä, jotka sopivat yhteen valonmuokkaimissa oleviin vastakkaisiin osiin ja ne lukitaan toisiinsa kiertämällä valonmuokkainta kiinnitysurassa.  Kiinnitysjärjestelmiä on erilaisia, joista Bowens, Elinchrom sekä Godox ovat yleisimpiä. Bowensin ja Elinchromen kiinnikkeillä on eniten valonmuokkaimia tarjolla valonmuokkainten kiinnitykseen.    


Valtaosa valonmuokkaimista kiinnitetään bajonettikiinnityksellä salamavaloon poislukien sateenvarjot, jotka kiinnitetään salaman rungossa olevaan sateenvarjokiinnikkeeseen. Sateenvarjoissa on eripaksuisia varsia, joten kannattaa varmistaa, minkä paksuinen sateenvarjo käy oman salaman kiinnikkeeseen. 

Valonmuokkaimen koko 

Valokuvauksessa käytettävien valonmuokkaimien kokoon ei ole olemassa tiukkoja sääntöjä, sillä koon valinta riippuu usein valokuvaajan mieltymyksistä sekä kuvauksen halutusta lopputuloksesta. On kuitenkin olemassa yleisiä ohjeita, joita kannattaa huomioida valonmuokkaimien kokoa valitessa:


  • Kohteen koko ja etäisyys: Suuria kohteita tai ihmisryhmiä kuvattaessa suositellaan yleensä suurempia valonmuokkaimia. Ne tarjoavat laajemman ja tasaisemman valon peiton. Pienempiä kohteita tai lähikuvia kuvattaessa pienemmät valonmuokkaimet voivat olla riittäviä, ja ne voivat auttaa luomaan hallitumman ja tarkemman valon.


  • Valon pehmeys: Suuremmat valonmuokkaimet tuottavat yleensä pehmeämpää valoa, jossa valon ja varjojen väliset siirtymät ovat pehmeämpiä (gradaatio). Tämä johtuu siitä, että ne muodostavat suuremman valonlähteen suhteessa kohteeseen, jolloin valon vaihtelu on tasaisempaa. Pienemmillä valonmuokkaimilla voidaan tuottaa tarkempi ja kontrastikkaampi valaistus, joka voi soveltua tiettyihin luoviin tehostekeinoihin tai tyyleihin.


  • Siirrettävyys: Ota huomioon siirrettävyyteen liittyvät asiat erityisesti lokaatiossa tapahtuvissa kuvauksissa. Pienemmät ja kannettavat valonmuokkaimet ovat käteviä ulkotiloissa tai kaukana sijaitsevissa kuvauspaikoissa, jolloin valonmuokkaimen kuljettamisominaisuudet ovat avainroolissa. Osa valonmuokkaimista ovat sellaisia, joissa ei ole lukitusmekanismeja, valonmuokkaimen sulkemiseksi, joten tällaiset eivät ole optimaaleja miljöökuvauksissa.


  • Studiotila: Valonmuokkaimen valintaan voi vaikuttaa studiotilan tai kuvausympäristön fyysinen koko. Pienessä studiossa suurta valonmuokkainta voi olla haastavaa liikutella, kun taas tilavassa studiossa suurempia valonmuokkaimia voidaan käyttää tehokkaammin. 


  • Kuvaustyyppi: Valonmuokkaimen koon valintaan vaikuttaa myös valokuvauksen tyyppi. Esimerkiksi muoti- ja muotokuvaajat käyttävät usein suurempia valonmuokkaimia luodakseen pehmeää, iholle lempeää valoa. Muotikuvaajat voivat myös yhtälailla valita pienempiä muokkaimia ja kovaa valoa, luodakseen poikkeuksellista ja ei niin tavanomaista valaisua. Tuotekuvaajat saattavat valita pienempiä valonmuokkaimia hallitumpaan ja tarkempaan valaistukseen tai jos halutaan luoda luonnonvaloa jäljittelevää pehmeää valoa, niin silloin valo tuodaan suurien valoa pehmentävien pintojen kautta kuvaukseen. Tai voidaan yhdistää kumpaakin.


  • Ulkoasu ja tunnelma: Lopullisen kuvan halutulla ilmeellä ja tunnelmalla on ratkaiseva merkitys. Jos halutaan pehmeää, ympärille kietoutuvaa valoa klassista muotokuvaa varten, valikoituu tällöin suurempaa valonmuokkainta. Jos taas halutaan dramaattista tai kontrastikkaampaa ilmettä, voidaan valita pienempi valonmuokkain tai jopa kovaa valoa.


  • Valokuvaajat kokeilevat usein erikokoisia valonmuokkaimia nähdäkseen, millä niistä saavutetaan parhaiten haluttu vaikutus tietyssä projektissa tai kohteessa. On olennaista ottaa huomioon eri valonmuokkaimien tuottaman valon ominaisuudet ja se, miten ne täydentävät valokuvaa.



Suurikokoiset valonmuokkaimet ovat ihanteellisia mm. muotokuvauksessa niiden antaman pehmeän, ihon juonteita pehmentävän valon myötä. Pienempiä valonmuokkaimia käytetään kohdennetumpaan valaisuun.

Pehmeä valo

Valokuvauksessa pehmeällä valolla tarkoitetaan valoa, jossa on pehmeä siirtymä valosta varjoon. Pehmeälle valolle on ominaista matalampi kontrasti ja se vähentää ihon juonteiden näkymistä valokuvassa sekä tekstuurien rakenne loivenee, kun varjon ja valon vaihtelu tapahtuu pehmeästi. Pehmeää valoa suositaan usein mm. muotokuvissa sekä kuvissa, joissa tavoitellaan pehmeää luonnonvalolle tyypillistä tunnelmaa. 


Pehmeä valo voidaan saavuttaa eri keinoin:


  • Luonnonvalossa: Pilvinen taivas tai pilvikerroksen läpi kulkeva valo voi toimia luonnollisena diffuusorina ja luoda pehmeän, tasaisen valaistuksen.  Myös esimerkiksi valoverhoja ja tai suuria diffusoivia paneeleja (esim. scrimi) voidaan käyttää luonnonvalostudiossa pehmentämässä vallitsevaa valoa.


  • Keinotekoinen valo diffuusion avulla: Softboxin, sateenvarjon tai muiden pehmentävien valonmuokkaimien käyttö keinotekoisten valojen, kuten studiosalamoiden tai ledien kanssa auttaa pehmentämään valoa levittämällä sitä laajemmalle alueelle.


  • Keinotekoisen valon kierrättäminen: Salamavalo tai jatkuva valo ovat luonteeltaan kovaa valoa, kun se väläytetään ilman valonmuokkaimia tai siinä on edessä pieni heijastin kuuppa. Valon luonne muuttuu pehmeäksi, kun se heijastetaan valkoisen seinän tai katon kautta. Tällöin suuri valkoinen pinta muuttuu valon heijastimeksi.


  • Valon kierrättämistä käytetään usein mm. käsisalamoiden kanssa esim. tapahtumakuvauksissa, kun valoa ei haluta suunnata suoraan kohteeseen ja toivotaan pehmeämpää valaisua. Mutta ihan yhtälailla esim. studiosalamoita tai led-valoa käyttäessä valoa kierrättämällä saadaan luotua hyvä perusvalaistus tai täytevalo. 



Valonmuokkaimia pehmeälle valolle


Octabox

Mikä on octabox? 

Octabox on softbox-tyylinen valonmuokkain, jota käytetään valokuvauksessa pehmeän valaisun luomiseen. Nimensä mukaisesti valonmuokkaimessa on kahdeksankulmaa. Octaboxit ovat suosittuja, koska ne tuottavat kaunista, iholle lempeää ja luonnollisen näköistä valoa. Pyöreä muoto auttaa tuottamaan kauniin, tasaisen valaistuksen ja pehmeät varjot. 


Octan hyvä puoli on sen tehokas valon suunnattavuus, koska se on umpinainen rakenteeltaan eikä valovuotoa ympäristöön pääse tapahtumaan samoin kuin sateenvarjoilla. Joidenkin octaboxien mukana tulee valon leviämistä ja ominaisuuksia sääteleviä sisäisiä heijastimia tai valon pehmentäjiä, joiden avulla voidaan hallita vielä enemmän valoa ja sen ominaisuuksia. 


Catchlight

Catchlight on valonlähteestä silmiin syntyvä valonpilkahdus, joka tuo muotokuvassa eloa kuvattavan katseeseen. Octabox luo pyöreämmän ja luonnollisemman näköisen catchlightin silmiin kuin perinteinen neliö tai suorakulmainen softbox. Octabox lähettää valon tasaiselta pinnalta, joka näyttäytyy catchlightissa kauniimman muotoisena kuin esim. kupolimaiselta pinnalta sateenvarjosta muodostuva catchlight.

Koko

Pienemmät octat sopivat lähikuviin tai yhden kohteen kuvaamiseen, kun taas suuremmat sopivat ryhmäkuviin tai kun tarvitset laajemman valon peittoalueen.

Siirrettävyys

Octaboxit ovat usein kokoontaitettavia ja kannettavia, joten ne ovat käteviä kohteessa tapahtuvissa kuvauksissa. Ne voidaan helposti koota ja purkaa, ja joissakin malleissa on mukana kantolaukku kuljetusta varten. Huom! Jotkut octat ovat sellaisia joita ei voi taittaa kasaan ja ne ovatkin sellaisia, joita suositaan esim. studiokuvauksissa, joissa ei ole tarvetta pakata muokkaimia mukaan. Jos tarvitset keikalle sopivan octan, valitse kokoontaittuva malli. 



Neliön ja suorakaiteen muotoiset softboxit                                           

Neliön muotoiset ja suorakulmaiset softboxit ovat yleisiä valonmuokkaimia, joita käytetään valokuvauksessa pehmeän valon luomiseen. 


Catchlight

Se tuottaa neliönmuotoisen valon pilkahduksen eli catchlightin kuvattavan silmiin. Muoto muistuttaa ikkunasta heijastavaa valoa. 


Monipuolisuus

Neliön muotoiset softboxit ovat monipuolisia, ja niitä voidaan käyttää moniin eri käyttötarkoituksiin, kuten muotokuviin, muoti- ja tuote- ja ruokakuvaukseen. Ne tarjoavat tasaisen ja pehmeän valaistuksen laajalle alueelle.



Stripbox

Strippi eli stripbox on on mielenkiintoinen sekä monipuolinen pitkä ja kapea suorakaiteen muotoinen softbox. Pitkittäin käytettynä se luo kapean ja terävän valon, kun taas poikittain käytettynä valon luonne muuttuu pehmeäksi.



Stripbox studiokuvauksessa 


Yleisesti sitä käytetään luomaan kapea, pitkänomainen valo.


Seisovien kohteita kuvatessa esim. tuotekuvissa (pullot, maljakot, viinilasit) sitä käytetään pystysuuntaisesti. Jos kuvataan kiiltäviä pintoja, on sen eteen lisätty vielä valoa diffusoivaa materiaalia. 


Henkilökuvassa, sitä voidaan käyttää henkilön takana korkovalona pitkittäin. Pitkän muotonsa ansiosta se piirtää kauniin ääriviivan ylhäältä alas.


Stripboxia voidaa käyttää myös poikittain edessä yläviistosta päävalona. Näin sijoitettua strippiä käytetään esimerkiksi muoto- ja muotikuvauksessa. Tämä tekee kauniin lineaarisen catchlightin silmiin ja kauniin muodon kasvojen reunoille sekä varjon leuan alle.

Huomioitavaa


Stripboxit ovat useimmiten kokoontaittumattomia ja näin vaativat autossa kuljetettaessa tilaa. Markkinoille on tullut viime aikoina myös sateenvarjo tyylisiä strippejä, jotka taittuvat kasaan ja tarvitsevat vähemmän tilaa kuljetuksen sekä säilytyksen aikana. 



Suorakaiteen muotoista stripboxia käytetään mm. muotokuvauksessa sekä tuotekuvauksessa.

Sateenvarjo

Sateenvarjo on klassinen ja monipuolinen valonmuokkain, jota käytetään valokuvauksessa valon pehmentämiseen ja hajauttamiseen. Sateenvarjotyyppiset valonmuokkaimet ovat suosittuja niiden yksinkertaisuuden, helppokäyttöisyyden sekä edullisuuden vuoksi.


Sateenvarjotyyppejä ovat mm: 

  • läpiammuttavat sateenvarjot
  • heijastavat sateenvarjot
  • paraboliset sateenvarjot


Niitä suosivat usein valokuvaajat, jotka tarvitsevat kevyen, kannettavan ja suoraviivaisen valonmuokkaimen, joka on nopeasti käytössä.


Sateenvarjot ovat yleensä edullisempia kuin jotkin muut valonmuokkaimet, joten ne ovat myös edullinen vaihtoehto pienen budjetin valokuvaajille ja aloittelijoille.


Vaikka sateenvarjot tuottavat pehmeämpää valoa, ne eivät välttämättä tarjoa yhtä paljon valon hallintaa kuin muut muokkaimet, kuten softboxit. Valon suuntaa ja laatua voidaan kuitenkin säätää sateenvarjon asentoa muuttamalla.



Läpiammuttava sateenvarjo

Läpiammuttavassa sateenvarjossa on läpikuultava kangas, joka päästää valon läpi. Salama sijoitetaan sateenvarjon taakse, ja valo ohjataan kohti kohdetta kankaan läpi.


Valon laatu

Läpiammuttavat sateenvarjot tuottavat pehmeää, diffusoitunutta valoa, joka leviää laajalle. Kankaan läpikuultava luonne hajottaa valoa, minimoi voimakkaat varjot ja antaa tasaisen valaistuksen.


Catchlight

Kohteen silmissä oleva valokeila on pyöreä, samankaltainen kuin sateenvarjon muoto.


Heijastavan sateenvarjon sisäpintaan suunnataan salama ja heijastava pinta ohjaa valon kuvauskohteeseen.

Heijastava sateenvarjo

Heijastavassa sateenvarjossa on heijastava sisäpinta, ja salama suunnataan sateenvarjon sisäpintaan. Valo heijastuu takaisin kohti kuvauskohdetta. Heijastavan sateenvarjon eteen voi lisätä valoa pehmentävän diffuusiokalvon, jolloin sateenvarjo on enemmän softbox-tyylinen. 

Valon laatu

Heijastavat sateenvarjot luovat myös pehmeää valoa, mutta niiden valonlaatu voi olla hieman terävämpi kuin läpivalaisevilla varjoilla ja varjomaailma selkeämpi. Heijastava pinta kohdistaa ja ohjaa valon suuntaa.

Catchlight

Kohteen silmiin osuvalla valolla on selkeä muoto, joka vastaa sateenvarjon muotoa.

Hopeisen ja kultaisen heijastavan sateenvarjon erot

Hopeisen ja kultaisen heijastavan pinnan ero on niiden tuottamassa valon sävyssä. Hopeinen tuottaa viileämpi sävyistä valoa, kun kultainen sateenvarjo taas tuottaa lämpimämmän sävyistä valoa. Kultainen sateenvarjo voi vaikuttaa kuvattavan vaatteiden sävyihin, etenkin jos on valkoista vaatetta päällä. 


Valkoinen heijastava sateenvarjo

Tämä eroaa hopeisesta heijastavasta sateenvarjosta eniten sillä, että valkoinen pinta tekee valosta pehmeämmän luonteeltaan niin valoissa kuin varjoissa. Koska heijastava pinta on pehmeämpi luonteeltaan, vaatii se hitusen enemmän valolta tehoa kuin hopeinen. 



Parabolinen sateenvarjo 


Parabolinen sateenvarjo on sateenvarjotyyppinen valonmuokkain. Toisin kuin perinteisissä sateenvarjoissa, joiden muoto on hieman kaareva, parabolisissa sateenvarjoissa on syvä, parabolinen kaari, joka muistuttaa lautasta tai matalaa kulhoa. 


Tämä muotoilu mahdollistaa valon tarkemman kohdentamisen ja suuntaamisen. 


Valon laatu ja catclightit

Valo on luonteeltaan kontrastikkaampaa, mutta silti pehmeää. Parabolinen sateenvarjo heijastaa kauniit catchlightit silmiin. 


Hopeinen heijastava pinta tuottaa enemmän terävyyttä ja eloisuutta valoon, kun taas valkoinen heijastava pinta pehmentää valoa. Erinomainen vaihtoehto valonmuokkaimeksi muoti-, kauneus- ja potrettikuvauksiin (mitä suurempi sen parempi). Näihin on saatavilla myös diffuusiokankaita pehmentämään valoa lisää.   



Kova valo

Pehmeä valon vastakohta on kova valo. Kovassa valossa valon ja varjon väliset siirtymät ovat teräviä. Valo kaivautuu juonteisiin ja tekstuureihin. 


Bare bulb

Valaisu bare bulbilla eli pelkällä välähdyspäällä ilman minkäänlaisia valonmuokkaimia on valaisua yksinkertaisimmillaan, toki valoa vuotaa ympäri kuvaustilaa, mutta tulokset voivat yllättää myönteisesti. Suuntaa valo kohti kohdetta, vaihtele valon etäisyyttä kohteeseen ja leiki kovalla valolla. 


Ruoka- ja tuotekuvauksissa bare bulb tuo voimakasta valon ja varjon leikkiä kuvaan. Jos haluat esim. saavuttaa kesäisen päivän tunnelman kahvilan terassilla, lisää valon eteen vähän kukkasia / oksia, jotka luovat kuvaan lisää varjoja. Tämä voidaan myös toteuttaa projektorilla kuvaan.    


Bare bulbilla kuvattaessa valoa voidaan myös heijastaa tai kierrättää huoneen seinien ja katon kautta ja näin sinulla onkin pehmeä valo käytössäsi. 

Heijastinkupu, hunajakenno ja ladonovet


Heijastinkupu

Heijastinkupu eli kuuppa eli reflektori on metallinen pieni valonmuokkain, joka asetetaan salaman eteen. Siinä on heijastava hopeanvärinen sisus. Heijastinkupu tekee valolle sen, että valo ei vuoda ympäristöön samalla tavalla kuin bare bulbilla kuvatessa eli valo on suunnatumpaa, mutta edelleen se on kovaa, kun valon suuntaa suoraan kuvattavaan kohteeseen. 

Hunajakenno

Heijastinkuvun eteen voidaan laittaa hunajakennoja (honeycomb). Hunajakennon tehtävä on suunnata valoa vielä voimakkaammin eli se vähentää valon vuotamista ympäristöön vielä enemmän. Hunajakennoja on eri vahvuisia, niiden vahvuudet ilmoitetaan asteluvuissa. Mitä pienempi on hunajakennon asteluku, sen kapeampi on sen tuottama valokeila.


Heijastinkupu + hunajakenno yhdistelmää käytetään usein muoto- ja tuotekuvauksessa taustavalona ja toimii se myös päävalonakin muotokuvissa yhdistettynä muihin valonlähteisiin.

Jos tavoitellaan oikein tiukkaa ja suunnattua valoa, voidaan hunajakennoja teipata pinoksi. Hunajakennot vaikuttavat valon tehoon heikentävästi eli näitä käytettäessä kannattaa salamaan lisätä tehoja.  


Ladonovet

Ladonovet (barn door) on muokkain, joka kiinnitetään heijastinkupuun salaman eteen. 


Nimensä mukaisesi ladonovissa on neljä metallista saranoitua ovea, joiden suuntaa voidaan säätää ja näin hallita valon muotoa ja suuntaa. Ladon ovien tehtävänä on rajoittaa valoa vuotamasta. 


Esimerkiksi tuotekuvauksessa, jos halutaan valaista vain taustaa ilman että valo vuotaa kuvattavaan kohteeseen, säädetään ovet niin että valo suuntautuu kohti taustaa ja itse tuote, valaistaan muilla valoilla. Muotokuvauksessa sillä voidaan saavuttaa hyvin mielenkiintoisia ja persoonallisia valaistuksia ja lopputulos on hyvinkin vaihteleva riippuen siitä kuinka auki tai kiinni ladonovet ovat. Ripaus luovuutta, hyppysellinen kokeilunhalua ja eikun menoksi. Ladon ovia käytetään usein taustojen valaisussa, korkovaloissa, päävaloina jne. 

Snoot

Snoot on valonmuokkain, joka rajoittaa valon leviämistä. Se on sylinterimäinen putki, joka kiinnitetään salaman eteen ja sen tarkoituksena on kaventaa valokeilaa.


Snoottia käytettäessä valo kohdistuu tarkasti tiettyyn suuntaan ja kohtaan. Sen avulla voit suunnata valoa tietyille alueille tai esineille ja estää valon leviämisen ei-toivotuille alueille.


Sen sijaan, että snoottia käytettäisiin pelkästään valon suuntaamiseen kuvaustilanteessa, voit käyttää sitä myös yhdessä muiden valojen kanssa tasapainottamaan valaistusta ja tuomaan valaistusta tiettyihin pisteisiin kuvassa.


Näin voit käyttää snoottia: 

Luo spotlight-tyylinen valoefekti muotokuvaan tai tuotekuvaan. Tällainen valaisutapa nousee erityisesti oikeuksiinsa tummasävyisissä kuvissa.


Esimerkiksi arkkitehtuurikuvissa, voit korostaa ikkunoita tai seiniä ohjaamalla valoa snootilla korostettaville alueille. Kapea valonsäde luo selkeämmän ja tarkennetun kohokohdan, joka suuntaa katsojan katseen valolla korostetulle alueelle.


Tee snootilla korkovalo. Yksi yleisimmistä tavoista käyttää snoottia on asettaa se kuvattavan kohteen taakse keskelle  ja valaista henkilön silhuetti. 


Beauty Dish

Beauty dish on wokkipannun näköinen, pyöreä metallinen heijastin-tyyppinen valonmuokkain.


Beauty dishin keskellä valonlähteen edessä on pieni metallinen pala (deflector). Joissain beauty disheissä deflektori on kiinteä ja joissain se on taas erillinen irrotettava eli soppakauha. Mikäli soppakauha on irrotettava, on tämän sävyä mahdollista vaihtaa, mikä luonnollisesti vaikuttaa valon sävyyn tai muihin ominaisuuksiin. 


Beauy dishin käyttökohteet

Nimensä mukaisesti beauty dishiä käytetään usein muoti-, kauneus-  ja muotokuvauksessa.


Miten beauty dishin erilaiset pinnoitteet vaikuttavat valoon? 


Beauty dish on yleensä saatavilla valkoisella tai hopeisella sisäpinnoitteella. Hopeapinnoitetut beauty dishit  tarjoavat enemmän peilimäistä, kovakontrastista valoa, kun taas valkoisella päällystetyt maljat tuottavat hieman pehmeämpää valoa. Molemmat tarjoavat kuitenkin tasaisen, kauniin valon, joka on ihanteellinen mallin kasvojen muodon korostamiseen.



Toimintaperiaate

Beauty dish toimii seuraavasti: laukaistu valo osuu suoraan edessä olevaan heijastimeen, kimpoaa takaisin ja heijastuuu kaarevasta metallipinnasta kohti kohdetta.


Beauty dishiä käytetään usein edestä ylhäältä. 


Valon laatu

Valo on kovaa mutta pehmeää tai puolikovaa ja se on verrattavissa softboxin ja suoran salaman sekoitukseen. Beauty dishin varjot ovat melko pehmeitä, mutta ne siirtyvät nopeasti valosta varjoon, mikä voi saada aikaan melko dramaattisen vaikutelman. Luonnollisesti beauty dishin koko vaikuttaa valon kovuuteen. 


Plussat

Monipuolisuus on yksi beauty dishin tärkeimmistä eduista. Muut valonmuokkaimet, kuten softboxit tai sateenvarjot, tarjoavat hyvin rajallisesti mahdollisuuksia valon lisämuokkaukseen. Beauty dishille on saatavilla monipuolisesti erilaisia lisämuokkaimia. 


Toinen etu on se, että beauty dishiä voidaan käyttää sekä studiovalojen että speedliten kanssa. Toki speedliten eteen tarvitaan sovitin (esim. Godoxin S2 bracket), jolla valonmuokkaimen saa liitettyä bajonettikiinnitykseen.


Miinukset

Beautydishit voivat valon nopean muuttumisen vuoksi tuottaa myös melko ankaraa valoa, joka ei aina ole kovin imartelevaa esim. iholle, jossa on juonteita. Vaikkakin beauty dishin valoa voidaan pehmentää erilaisilla lisävarusteilla. Tämä on kuitenkin hyvä pitää mielessä, jos olet vasta aloittamassa eikä sinulla ole lisävarusteita valon muokkaamiseen. 



Beauuty dishin lisävarusteet

Hopeinen vai valkoinen sisus - Beauty dishin sisävärillä on merkitystä, millaista valo on luonteeltaan. Sisäväriä muuttamalla voit vaikuttaa valon pehmeyteen.


Hunajakenno - Beauty dishin eteen kiinnitettävät ritilät toimivat samalla tavalla kuin tavallisissa heijastinkuupissa käytettävät hunajakennot. Ne ohjaavat valon suuntaa ja valon leviämistä. Hyvä on kuitenkin muistaa, että ne myös vaikuttavat valon tehoon vähentävästi eli salaman tehoa on hyvä lisätä hunajakennojen kanssa. 


Suihkuhattu - Suihkuhattu on diffuusiomateriaalia, joka kiinnitetään maljan eteen. Se hajottaa valoa ja saa aikaan pehmeämmän valon. Se voi olla hyödyllinen vähentämään kuvattavan kasvoilta kiiltoa.  


Koko - Kuten aiemmin mainittiinkin,  mitä suurempi valonlähde, sitä pehmeämpi valo,  tämä pätee myös beauty dishiin. 


Vaihdettavat deflektorit - Mikäli beauty dishin deflektori eli soppakauha on mallia vaihdettava. Pystyy sillä vaikuttamaan valon laatuun sekä sävyyn. Soppakauhoja pystyy käyttämään myös yhdessä muiden valonmuokkaimien kanssa. Esim. vaikka softboxien kanssa. 



Heijastimet ja varjostimet

Heijastimet ja varjostimet ovat käytetyimpiä valon lisämuokkaimia niin muotokuvauksessa, tuotekuvauksessa sekä ruokakuvauksessa. 


Perinteisiä heijastimia ovat: 


Hopeinen heijastin - heijastaa valon voimakkaana takaisin kuvauskohteeseen kuin peili. Hopeisen heijastimen heijastama valo on kylmää sävyiltään. 


Kultainen heijastin - Toimii samoin kuin hopeinen, mutta sen heijastama valo on hyvin lämmintä sävyltään. Voi vaikuttaa myös vaatteiden sävyyn.


Sunfire - Heijastimessa vuorottelevat hopeiset ja kultaiset raidat. Täydellinen sekoitus kahdesta edellisestä heijastimesta. Ei liian lämmin eikä liian kylmä. Jos sinun tarvitsee hankkia yksi heijastin muotokuvaukseen, hanki tämä ihon sävyjä rakastava heijastin.


Valkoinen heijastin- Valkoinen heijastaa valoa pehmeästi ei niin voimakkaasti kuin edelliset. Paljon käytetty muotokuvissa tai tuotekuvissa pehmeästi avaamassa varjopuolta. Isoa heijastinta voidaan käyttää myös vaikka potretin taustana.


Musta varjostin - Jos varjot jäävät kuvassa vaimeaksi, kokeile mustaa varjostinta, jolla saat varjoa syvennettyä. Voidaan käyttää myös valon rajaamiseen. Isoissa heijastimissa voidaan käyttää myös vaikka potretin taustana.


Diffuusio valonmuokkain- Heijastimissa oleva diffuusiomateriaali on hieman läpikuultavaa materiaalia. Diffuusiomateriaali laskee valoa läpi. Tätä voidaan käyttää valon pehmentämisen esim. miljöössä pehmentämään kovaa auringon valoa, studiossa laita kangas salaman eteen tai valonmuokkaimen eteen lisäpehmentimeksi. Toimii myös valon heijastimena. 



Flagit ja scrimit



Scrim - on kangas tai materiaali, joka laitetaan kohteen ja valonlähteen väliin. Scrimin tehtävänä on pehmentää  tai hajottaa vallitsevaa valoa tai keinotekoista valoa. Scrimejä löytyy monen kokoisina ja laatuisina pienimmät on lipputyylisiä ja suurimmat on usean metrin kokoisia kehikoissa olevia muokkaimia.


Scrimejä on kehikoiden kanssa ja ilman kehikkoa. Kehikoiden kanssa olevat scrimit ovat mainioita esim. miljöössä tai studiossa valon pehmentäjiksi. Kun valoa ohjataan kuvattavaan kohteeseen suuren pinnan kautta, tapahtuu siirtymä varjoon erityisen pehmeästi.  


Isot scrimit pystytetään usein vahvojen jalustojen päälle esim. c-standien varaan ja valo suunnataan yläviistosta tai suoraan sivulta materiaalin läpi ( riippuen miten scrimi on suunnattu). 


Scrimejä on myös renkaiden päällä olevina muokkaimina. Nämä on erityisen käteviä esim. studiokäytössä, vauva- ja perhekuvauksissa yms. 


Scrimin tyylistä kalvomateriaalia saa myös rullatavarana, jossa ei ole reunoja. Tämä kulkee nimellä diffuusiokalvo tai jääpaperi. Diffuusiokalvoa on saatavilla erilaisilla valonläpäisy ominaisuuksilla. Tämä on erityisen hyvä tuote esim. tuotekuvauksessa kuvatessa kiiltäviä pintoja. Lasi heijastaa kaiken, myös scrimin reunat, jos siinä on sellaiset. Reunaton scrimi mahdollistaa pehmeät liukumat valosta varjoon myös kiiltävillä pinnoilla. Lasipintoja kuvatessa myös kalvomateriaalin suoruus ja rypyttömyys nousevat arvoonsa.


Flag -  on nimensä mukaisesti pieni lipputyylinen valonmuokkain, jota käytetään tarkkaan valon rajaamiseen tai suodattamiseen. Eli tällä rajoitetaan valonpääsyä alueelle, jonne valoa ei haluta. Flagejä on myös saatavilla diffuusioominaisuuksilla, kun valoa halutaan pehmentää. Flagi kiinnitetään valonmuokkaimen eteen lisätarvikevarsien ja klamppien avulla.  



Värikalvot

Värikalvoilla säädetään keinotekoisen valon värilämpötilaa, sävyä tai niillä voidaan pehmentää valoa.


Värikalvot asetetaan salaman eteen. Värikalvot voivat olla joko isoja levyjä, joista leikataan pienempiä paloja, suoraan esimerkiksi 30x30 cm:n kokoon leikattuja paloja tai vielä pienempiä, joissa voi olla kehikot / sovitteet mukana, jolloin ne saa laitettua suoraan valon eteen.


Värilämpötilaa säätävät kalvot


CTO ( color temperature orange) geelillä lämmitetään salaman värilämpötilaa. Tämän avulla kuvauskohteessa saadaan säilytettyä aidot ihon sävyt ja viileät sävyt säilyvät muussa ympäristössä esim. sinisen hetken aikaan miljöössä.


CTB ( color temperature blue) geeliä käytetään esimerkiksi kultaisen tunnin kuvauksissa aurongonlaskiessa, jolloin vallitsevan valon sävyt ovat lämpimiä. Asettamalla sininen geeli valon eteen, saadaan kohteeseen viileämpää valoa ja tällöin säilytetään luonnolliset ihon sävyt ja ympäristön sävyt säilyvät kauniin kultaisina.


Värilämpötilaa säätäviä kalvoja on erilaisilla voimakkuuksilla. Eri kalvovalmistajilla on omat yksikkönsä näiden ilmaisuun.


Tehostekalvot


Tehostekalvoilla luodaan erilaisia väritehosteita kuvauskohteeseen tai taustaan.


Valoa pehmentävät kalvot


Valoa pehmentävät kalvot eli diffuusiokalvot levittävät valoa ja pehmentävät kontrastia kirkkailla alueilla.

Projektorit 


Projektoreita käytetään kuvioiden heijastamiseen kuvattavalle kohteelle / pinnalle tai vaikkapa kuvaustaustaan. Projektoreissa on sisäänrakennettuna suorakaiteen muotoiset levyt, joita liikuttelemalla pystyy muodostamaan neliöitä, suorakaiteita ja kapeita viiruja. Projektoreihin on myös saatavilla ns. goboja erilaisilla kuvioilla. Kun valo ammutaan gobo-kuviolevyn läpi on mahdollista esim. saada kuvaan erilaisia tunnelma- ja valaisuefektejä. 


Aiheeseen liittyvät artikkelit

Aiheeseen liittyvät artikkelit

article image
Canon EOS R5 Mk II - luontokuvaajan kokemuksia
article image
Muotokuvaus miljöössä akkusalamoilla
article image
Salamaopas 6: Valaisukaluston hankinta
article image
Salamaopas 5: Valon mittaaminen
015 211 540
Avoinna myymälän aukioloaikoina
ma-pe 9-17 ja la 10-14
asiakaspalvelu@kameraliike.fi
Vastaamme asiakaspalvelun viesteihin viimeistään 24 h kuluessa
Mikkelin valokuvausliike Oy
Porrassalmenkatu 21 50100 Mikkeli
Payment methods
Muuta evästeasetuksia